W kolejnym odcinku podcastu „Moje Cthulhu” pochylam się nad nową grą fabularną, która właśnie wchodzi na rynek. Kult: Divinity Lost to RPG grozy, które celuje w najmroczniejsze i najcięższe gusta. Ale robi to znakomicie.
Dzisiejsza audycja zawiera drastyczne i ciężkie treści, korespondujące z mrocznym klimatem gru Kult. Dlatego przeznaczona jest dla osób dojrzałych, zdecydowanie dla dorosłych słuchaczy.
Co nowego?
W tym wydaniu dominują wspaniałe wieści od wydawnictwa Black Monk. Streszczam je poniżej dla Waszej wygody na podstawie newslettera wydawcy polskiej edycji Zewu Cthulhu.
Będziecie mogli zacząć grać już niedługo! Kampania na portalu wspieram.to zostanie podzielona na dwie części. Pierwsza rusza już w 31.10.2018 i jej główną nagrodą będzie Księga Strażnika Tajemnic (czyli podręcznik główny) oraz Ekran Strażnika Tajemnic. Pojawią się też m.in. przygody dziejące się w Polsce pisane przez niepoczytalnie fajnych autorów polskich i zagranicznych. Podręczniki będą rozsyłane do wspierających wiosną 2019. Niedługo po tym ruszy druga kampania na Podręcznik Badacza, którego premierę planujemy na jesień 2019.
Plan wydawniczy
Tłumaczenie Księgi Strażnika Tajemnic, Ekranu Strażnika Tajemnic i Podręcznika Badacza trwa.
Jeszcze w tym roku wydamy przygodę solową: Alone Against the Dark, która po polsku będzie nosiła tytuł: “Sam przeciw ciemności”. Łączy ona cechy gry paragrafowej z RPG i korzysta z mechaniki 7 Edycji. Będziecie mogli zagrać w nią posiłkując się Starterem do Zewu Cthulhu.
Planujemy w przyszłym roku wydać również zbiór przygód dla początkujących graczy “Doors to Darkness” i rozpocząć przygotowania do wydania pierwszej dużej kampanii.
Trwają prace nad portalem do wymiany pomysłów na sesje, inspiracji i materiałów pomocniczych na sesje.
Zorganizujemy konwent dla fanów Cthulhu w Zamku Czocha! Carcosa Con, w dniach 23-25 marca 2019. Pojawią się twórcy Zewu Cthulhu z zagranicy oraz zespół wydawniczy z Polski. Wydarzenie będzie miało bardzo ograniczoną liczbę uczestników, ale za to wiele atrakcji!
W Podręczniku Badacza pojawi się dodatkowy rozdział opisujący Polskę w latach 20., który dostarczy wielu informacji potrzebnych do prowadzenia sesji w tym okresie.
Oprawa graficzna
Zmienimy sporą część oprawy graficznej, w podręcznikach pojawią się ilustracje takich ilustratorów jak: Greg Bobrowski, Jakub Fajtanowski, Mariusz Gandzel, François “Goomi” Launet, Igor Myszkiewicz, Rafał Szłapa. Planujemy także trzy różne warianty okładki podręcznika głównego: dwa z nich dostępne tylko w zbiórce (w tym jeden do limitowanej, ekskluzywnej wersji), trzeci wariant trafi na okładkę, która trafi do ogólnej sprzedaży.
źródło: newsletter Black Monk Zew Cthulhu RPG
Cthulhu w Polsce – „Szamanka”
Tym razem odwiedzamy wykopaliska na terenie Huty Warszawa, gdzie antropolodzy wykopali starożytne zwłoki szamana. A potem już wszystko potoczyło się bardzo szybko… Film Andrzeja Żuławskiego „Szamanka” wszedł na ekrany w 1996 r. i nie zyskał wielu fanów. Ale kiedy oglądamy go z perspektywy czasu i z nastawieniem raczej na horror erotyczny niż film mainstreamowy, można w tym filmie znaleźć sporo oryginalnych wątków. Wydaje mi się, że dobrze wprowadza w klimat Kultu i polecam go, pomimo negatywnych recenzji!
KULT: Divinity Lost – recenzja
Kult w latach 90. XX w. był grą nomen omen kultową i zdobył równie wielu fanów, co zagorzałych krytyków. Gra porusza bardzo ciemne i niepokojące wątki i przedstawia skrajnie pesymistyczną wizję świata, w którym nie ma miejsca na trwałe wartości ani nadziei na wolność i spełnienie ludzi. Rzeczywistość, która jest kłamstwem i okrutna prawda o świecie, który jest więzieniem dla ludzi. Niegdyś istot o boskiej mocy, a dziś niewolników ciemnych sił, które pociągają za sznurki za nieprzeniknioną zasłoną iluzji.
Nowe wydanie Kultu jest jednak po prostu bardzo porządnie zrobioną grą i Ci, których nie zniechęca ani nie odstrasza ten makabryczny sztafaż i zapowiedź gry na silnych emocjach sięgną na pewno po tę nową pozycję. Ja osobiście polecam ją jako przykład dojrzałego i przemyślanego podejścia do tych ciemnych spraw ludzkiej duszy. Podoba mi się też silne nasycenie wątkami religijnymi, kabalistycznymi i gnostyckimi. Miłośnicy okultyzmu znajdą w grze Kult: Divinity Lost bogactwo inspiracji i pomysły na genialne przygody gdzieś pomiędzy Metropolis, Gają a Infernem… W świecie, w którym prawda jest zabójcza a kłamstwo i przemoc są chlebem powszednim ludzkości.
Mechanika grozy w grze Kult: Divinity Lost
Jak kwestię utraty panowania nad sobą i stopniowej degeneracji w kontakcie z nadanturalną grozą rozwiązali autorzy tego erpega? Dowiesz się tego z sekcji „zasady” tej audycji.
Biblioteka – Clive Barker „Wielkie sekretne widowisko”
Jaffe prowadził do tej pory nijakie, bezbarwne życie pracownika poczty. Jednakże odosobnienie Pokoju Niedoręczonych Listów ukazało mu horyzonty, których istnienia nawet nie podejrzewał, budząc w nim tęsknotę do podróży. Wiedziony sekretnym kodem przesyłek zaczyna tropić największe tajemnice ludzkości. Jaffe już wie, że został wybrany. Odkrywa miejsca, w których krzyżują się stany świadomości.
W śmiałym projekcie pomaga mu Fletcher, genialny naukowiec uzależniony od narkotyków. Obu eksperymentatorów łączy wizja przeniesienia człowieczeństwa poza jego granice. Efektem badań jest nuncjo („zwiastun”) – substancja przyspieszająca proces ewolucyjny. Współpraca szaleńców nie układa się jednak pomyślnie i niebawem stają się przeciwnikami w grze o panowanie nad światem.
A którzy autorzy Waszym zdaniem najlepiej korespondują z klimatem i wątkami gry Kult: Divinity Lost? Jestem ciekaw Waszych rekomendacji, dawajcie znać w komentarzach.
Zapraszam do słuchania i śledzenia kanału RSS! Podcastu możecie także słuchać na platformach iTunes, Google Podcasts, Blubbry, Pocket Casts, Stitcher i Soundcloud oraz na YouTube. Czekam na Wasze komentarze, opinie i sugestie w komentarzach, z wszystkie z góry dziękuję.
Moje Cthulhu #6 | Wielkie Arkana | Kult: Divinity Lost RPG | 18+
Już za dwa tygodnie kolejny odcinek: „Moje Cthulhu #7 | Bursztynowy szlak”.